|
|
Technika
- Športová PS12 s obsahom 1,9 KAT-KA |
|
Úvod |
Kúpa
prvej športovej PS12 v roku 2006 nebola šťastná.
Nemenovaní zástupcovia istého DHZ
nám ju
predávali ako mašinu
vyššieho obsahu. Keď
sa nám po prvých tréningoch a
súťažiach nezdala v zime sme ju rozobrali a zistili, že
skutočnosť je niekde inde. Žiaľ v tej dobe sa nám nepodarilo
túto vec uspokojivo vyriešiť a tak sme začali
snívať sen o
novom výkonnejšom stroji. Poučili sme sa z
minulosti a rozhodli sa dať
dokopy nový stroj. Žiaľ nemali sme financie ani
potrebné časti z
ktorých by športová mašina
vznikla a tak začala dlhá púť s
nejasným
koncom. |
|
Časť
1 - Sklamania (roky 2006-2007) |
Ľudia
väčšinou čakajú, že pomoc
príde z vonka. V našom prípade
to boli prevažne očakávania o pomoci od predstaviteľov
mesta. Žiaľ aj keď mnoho
krát nám bola pomoc
prisľúbená nikdy nedošlo k jej
realizácií. Treba si
však priznať, že chyba bola obojstranná. My sme
nemali skúsenosti ani
čas na to, aby sme neustále tlačili na správne
miesta. No a na meste
často krát riešili
dôležitejšie veci ako pomoc malej skupine
ľudí
stojacej za DHZ. Nevzdali sme to a neostali sme iba pri
očakávaní pomoci. Začali sme hľadať
spôsob ako
by sme si vedeli pomôcť sami. |
|
Časť
2 - Šťastná náhoda (rok 2007/2008) |
K
postaveniu novej športovej mašiny nám
okrem
financií chýbali
aj základné časti z ktorých by sme ju
zložili.
Srdcom športovej
striekačky je motor. K tomu nášmu sme
prišli
šťastnou náhodou. Ako
mladí ľudia sme často krát trávili čas
na
rôznych akciách. V tomto
prípade to myslím bola oslava Silvestra
na chate v
oblasti
Sebechleby - Mladá Hora. Viac sme pili ako jedli a tak mi
raz
bolo
treba odbehnúť :). Pri tejto činnosti som si
všimol
starú hrdzavú škodu 1203 a
hneď som v nej
uvidel novú športovú
mašinu. Moje znalosti
v tom
období boli také, že nestačí len
nájsť
starú 1203-ku, ale je
aj potrebné zistiť aký motor má. Tj.
vedel som, že
sa vyrábali s
motorom o obsahu 1,2 a motorom o obsahu 1,5. Zároveň moje
poznatky boli také, že potrebujeme motor
s obsahom 1,5. Začal som okolo nej krúžiť ako sup a postupne
skúšal otvárať všetky
dvere, okná ktoré mala. Dvere boli
zamknuté a
okná som otvoriť nedokázal. Prišiel
teda rad na
predný a zadný kufor. Ani tie však
neboli
otvorené. Na jednej strane som na dosah
srdce športovej mašiny. Na strane druhej som
však nevedel či vôbec v starej
hrdzavej
1203-ke je. V prípade, že motor má, aký
obsah bude
mať? V tom okamihu som si všimol nápis TAZ
1500 KAT. Boli sme o krok bližšie k splneniu prvej časti
sna.
Pokiaľ v
nej bude motor, tak bude mať s najväčšou
pravdepodobnosťou
potrebné
parametre. Na spomenutej akcií sa nám podarilo
zisťiť, že
jeden náš
kamarát (Tibor Popálený)
pozná majiteľa.
Dohodli sme sa, že sa opýta či by nám motor,
prípadne by celú 1203-ku nepredal. |
|
Časť
3 - Kúpa a odvoz (rok 2008 - 1.2.2008) |
Tibor
splnil to čo sľúbil. Kontaktoval majiteľa a dohodol
kúpu
celej 1203-ky. Nastal problém ako ju doviesť do Krupiny? Aj
tu
nám Tibor pomohol oslovil kamaráta a ten zobral
auto s
vozíkom. Mohli sme vyraziť na prvú cestu za
vysnívanou športovou mašinou. Aby sme
pri
kúpe neurobili nejakú ďalšiu chybu,
zobrali sme na
cestu aj Pištu Krajča. Jeho úlohou bolo
kuknúť
motor a potvrdiť nám zdanie, že je
vhodný do športovej mašiny.
Keď sme dorazili
na miesto urobili sme obhliadku a následne obchod. Nastal
problém ako
dostať 1203-ku na vozík. Autom sa na dané miesto
nedalo
dostať. Po chvíli sme sa rozhodli, že ju k vozíku
dotlačíme. Neviem kto bol ten smelý čo si do nej
sadol no
viem, že keď sa nám ju podarilo rozbehnúť dolu
kopcom
zistili sme, že jej nefungujú brzdy :). S tlačenia tak po
chvíli bol boj ako ju ubrzdiť skôr ako do niečoho
narazí. Našťastie sa nám ju podarilo
zabrzdiť aj
dostať na vozík. Urobili sme si pár fotiek pre
históriu a odviezli sme ju do Krupiny. Tu sa jej
dočasným
domovom stal dvor rodinného domu patriaci rodine
nášho kamaráta a člena DHZ Krupina -
Dušna
Vališa. |
|
Časť
4 - Vybranie motora (rok 2008 - február) |
Aj
keď sme okrem motora nič iné nemali naša
počiatočná predstava bola taká, že
mašinu
urobíme do začiatku sezóny, prípadne
do
ligového kola, ktoré sa bude konať v Krupine.
Preto sme
sa rýchlo pustili do rozoberania 1203-ky a vybrania motora. V
dňoch 11.2 a 12.2 sme postupne odmontovali všetko čo
nám
prekážalo v ceste za motorom. No a 14.2 bol
slávnostný deň keď sme motor
úspešne
vybrali von. Túto etapu sme si pekne zdokumentovali a tak ak
chcete vedieť ako prichádza motor na svet
odporúčam
kuknúť fotky k tejto časti. |
|
Časť
5 - Rozobranie motora (rok 2008 - február) |
Po
vybraní motora prišlo na rad jeho rozoberanie.
Potrebovali sme sa dostať k čistému bloku tak, aby
sme ho
mohli dať upraviť. Mysleli sme si, že to zvládneme sami no
postupne sme zistili, že rozobrať motor nie je také
jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá.
Našťastie sa cestou z práce pri nás
zastavil
Pišta Krajč. Ten mal s touto
činnosťou
väčšie skúsenosti a tak sa
nám aj za jeho
pomoci počas troch večerov podarilo postupne motor rozobrať. Na fotkách je pekne
vidieť, že na danú činnosť nebol pripravený.
Motor
rozoberá v slušivom oblečení :). |
|
Časť
6 - Motor na ceste do ČR (rok 2008 - apríl) |
Všetko
išlo pekne podľa plánu. Bol marec roku 2008 a
spolu s
bratom Robom sme sa vydali na cestu k pánovi
Poláškovi. Na pána Poláška sme mali
kontak od už spomenutého Pištu Krajča. Niesli sme mu
motor na
úpravu. Dostali
sme sa však k bodu kde bol prvý krát
potrebný väčší obnos
peňazí. Teda ak
odmyslím kúpu 1203-ky ktorá
nás v tom čase
vyšla na cca 5000,- Sk. U pána
Poláška sme
dávali vŕtať blok, kupovali sadu valcov, krúžky,
piesty.
Ďalej sme dávali brúsiť vačku, znižovať hlavu,
upravovať
kľukový hriadeľ. Kupovali sme výfuk a tesnenie
pod hlavu.
Na všetky tieto veci sme potrebovali cca 20 000 až 25 000,-
Kč.
Financie, ktoré chýbali som dával z
vlastných našetrených
peňazí. Plán
bol taký, že postupne vybavíme nejakú
pomoc,
vyzbierame peniaze od sponzorov z 2% daní a
požičané
financie vyrovnáme. Cestou domov sme si
zaspomínali na
detské časy prežité v socializme. Zastavili sme
sa v ZOO
Zlín Lešná. V uvedenej ZOO sme boli
ako deti vtedy
to však ešte bola ZOO Gottwaldov
Lešná. |
|
Časť
7 - Upratovanie (rok 2008 - apríl-jún) |
Po
vybratí motora ostala 1203-ka opustená na dvore u
Dušana. To čo sme z nej potrebovali sme mali a nejako sme sa
neponáhľali do jej odpratania. Pôvodne sme
sľúbili,
že na dvore bude iba chvíľu. Vyberieme z nej motor a
zvyšok dáme do šrotu, aby sa
nám
nejaké financie vrátili. V apríli sme
ju teda
presťahovali k Andrejovi Dobisovi. Tu sme ju postupne
rozrezali a rozobrali. Na začiatku júna sme ju odviezli do
šrotu. Mali sme šťastie. Akurát bola
doba expanzie
výroby, čas pred celosvetovou krízou. Ekonomika
bola hore
a šrot sa vykupoval za vysoké ceny. Za
šrot sme
dostali o málo viac ako sme zaplatili za celú
1203-ku a
tak sme v podstate motor zohnali zadarmo. Museli sme si len
nájsť dostatok voľného času, aby sme 1203 doviezli, motor
vybrali a rozobrali. Potom rozobrali aj zvyšok auta a zaviezli
ho už do spomenutého šrotu. |
|
Časť
8 - Návrat motora (rok 2008 - máj) |
V
máji roku 2008 sme ešte stihli ísť po
motor. Nakoľko prvá cesta na mojej starej škodovke
Favorit nebola nič moc tento krát sme si auto požičali od
kamaráta. Aby nám na ceste bolo veselšie zobrali
sme so sebou aj druhého brata s priateľkou. Žiaľ
motor nebol zložený. Chýbali nám
financie
a zároveň pán
Polášek nemal
potrebný čas na zloženie stroja. Zobrali sme teda
časti
domov s vedomím, že nájdeme človeka,
ktorý
nám stroj dokončí. Prípadne zoženieme
financie a
do ČR sa ešte raz vrátime. V tejto dobe sme ani
netušili, že do ČR sa dostaneme až v roku 2012. V roku 2008
sa
mi podarilo ešte nakúpiť ostatné časti
potrebné k zhotoveniu športovej
mašiny. Okrem
motora sme tak mali aj čerpadlo, rozvádzač, nádrž,
rám a ďalšie potrebné časti. |
|
Časť
9 - Znovu oživenie sna (rok 2012 - jún) |
Písal
sa rok 2012 z družstva DHZ Krupina, ktoré pred viac ako
štyrmi rokmi kúpili 1203-ku už aktívne
nepretekal
ani jeden člen. Nahradilo nás mladé družstvo,
ktoré podávalo pekné
výkony. Nemali to
však ľahké. V tej dobe mali ako jediné
družstvo v
lige mašinu o obsahu 1,6. Presne tú ktorú sme
kupovali ešte v roku 2006. S takouto mašinou boli
schopní na ligovej súťaži dosiahnuť čas 15,56s.
Jeden
krát sa dokonca dostali k zostreku pod 15s. Bola to doba keď som
mal financie na dokončenie stroja,
zároveň bolo vidieť, že nastupujúca
generácia to
berie svedomito a existuje možnosť dosiahnuť v budúcnosti
úspech. Chalanom som dal prísľub, že keď so
strojom o obsahu 1,6
dosiahnu čas pod 15s dokončím
športovú
mašinu. V skutočnosti som však oveľa
skôr ako by sa
im to podarilo riešil bez ich vedomia jej dokončenie. Chalani z
Turčianskych
Teplíc mi dohodili kontakt na pána
Válka,
ktorý im robil stroj. Oslovil som ho, pofotil to čo doma
mám, poslal mail kde
som
mu popísal v akom stave je stroj. Poprosil ho či by nebol
ochotný ho zložiť do ligovej súťaže,
ktorú budeme
v tom roku organizovať. Po pár vymenených mailoch
a
telefonátoch sme sa na dokončení stroja dohodli.
Termín ešte nebol istý no
isté už bolo, že
v roku 2013 budeme v lige behať s konkurencie schopným strojom. |
|
Časť
10 - Motor na svojej druhej ceste do ČR (rok 2012 - 18.6.2012) |
Pekne
v tichosti som 18.6.2012 naložil do auta všetky veci,
ktoré som mal
doma. Boli to všetko, čo sa
mi do tej
doby podarilo na športovú mašinu
zakúpiť a
zohnať. Vyrazil som na cestu do Bartovic k
Jirkovi Válkovi. Z Krupiny som vyrážal sám
niekedy pred
obedom. Do Bartovíc som prišiel okolo tretej po
obede.
Súradnice v navigačke ma však naviedli trochu
mimo. Po
pár telefonátoch som sa dostal na miesto. S
pánom
Válkom sme prešli veci, ktoré som
doniesol. Dohodli
sme sa na tom ako by mal stroj vypadať a prehodili pár viet o
hasičskom športe. Po tom som sa už vybral na cestu domov,
kde
som dorazil po tme. V kufre auta už boli iba nepotrebné,
resp.
nepoužiteľné časti. Chalani stále nevedeli, že sa
také niečo deje a pokúšali sa pokoriť hranicu 15
sekúnd. |
|
Časť
11 - Sen dokončený (rok 2012 - 27.7.2012) |
Chcel
som, aby bol stroj dokončený do našej pohárovej
súťaže i keď Jirko Válek mal veľa práce a
takýto termín mi na sto percent nevedel prisľúbiť.
Do našej súťaže som ho chcel preto, že na začiatku tohto
sna to tak malo byť, že v roku 2008 budeme mať na našej
súťaži nový stroj. Vtedy sa to nepodarilo a viac ako
štyri trvalo kým sa nám sen splní. Jirko mi
síce termín nepotvrdil, ale urobil všetko preto,
aby to tak bolo. V mojom srdci bola na jednej strane radosť, že
nová
generácia má konečne to čo nám
chýbalo. Na
strane druhej smútok z toho, že tento okamih
prišiel neskoro. Prišiel v dobe, keď ľudia čo ho začali tvoriť už
aktívne nebehali. Do
Bartovíc som
tento krát odchádzal aj s našimi
nástupcami. Nevydržalo som neprezradiť im to, že nový
stroj
je na svete. |
|
Poďakovanie na záver |
I keď som mal tento príbeh o zrode
našej hasičskej striekačky rozpísaný už
dlhú dobu k jeho dokončeniu som sa dostal až v roku 2017.
Podobne ako motor čakal niečo cez štyri roky, aby prvý
krát zavrčal aj opísanie jeho príbehu zrelo dlho.
Niektorí ľudia už boli medzi riadkami spomenutí no
nepoďakoval som im a tak by som chcel na záver napísať
také malé ďakovné zhrnutie.
- ďakujem Tiborovi Popálenému, za pomoc pri vybavení kúpy i odvozu 1203 do Krupiny.
- ďakujem chalanom z DHZ Krupina, ktorí si našli čas a
1203 rozobrali. Konkrétne Dušanovi Vališovi,
Andrejovi Dobisovi, Marekovi Ližbetinovi, Robovi Jakubičkovi a ak
som na niekoho zabudol a na fotkách nenašiel tak
samozrejme ďakujem aj jemu.
- Ako tretiemu v poradí ďakujem Pištovi Krajčovi,
ktorý nám pomáhal pri kontrole správnosti
našej kúpy i pri rozoberaní motora na
jednotlivé časti.
- ďakujem bratovi Robovi, ktorý so mnou na začiatku 2
krát otočil ČR, aby sme motor mohli odviesť i priviesť domov.
- ďakujem chalanom z Turčianských Teplíc.
Konkrétne Peťovi Bujnovi, Dušanovi Karlovskému i
Majovi Šipulovi, ktorí nám odporučili Jirka
Válka a urobili také prvé kolo dohovorov medzi
nami.
Za šieste samozrejme ďakujem Jirkovi Válkovi,
ktorý sa do zmontovania našej rozrobenej mašiny
dal. Ďakujem i zato, že to napriek návalu práce,
ktorú mal stihol urobiť mašinu do našej
súťaže.
- Jednu vec som na tejto stránke ešte nespomenul. Ďakujem
Martinovi Krajčovi, ktorý vo veľmi krátkej dobe osviežil
vonkajší vzhľad mašiny airbrush-ov. Tak, aby sme
na domácej súťaži už mali stroj nakomplet nový.
Na záver ďakujem chalanom a dievčatám,
ktorí mi po kúpe stroja svojimi výkonmi
oplatili investíciu a každoročne úspešné reprezentujú DHZ Krupina.
Aj takto nejako môže vzniknúť športová
mašina, keď sa nájde dobrá partia čo je
ochotná obetovať svoj čas a financie pre niečo čo
prináša radosť viacerým. |
|
|
|