|
|
Technika |
|
Zásahová
PS12 |
Zásahová
Prenosná motorová striekačka sa skladá
z
týchto častí: Motor škoda, čerpadlo,
výveva,
nosítka, nádrž na palivo,
prístrojová
doska, elektrická výbava. Striekačku PS12 možu
prenášať štyri osoby a
preto je možné použiť ju k haseniu požiaru i v miestach, kde
je
vozidlám ťažko prístupný
vodný zdroj. Pre
vlastnú obsluhu prenosnej motorovej striekačky PS12
stačí
jeden člen požiarneho družstva (strojník). Pri
ustavení
stroja je nutné zachovať vodorovnú polohu, sklon
v
priečnej osi max. 10˚, pozdĺžna os s minimálnym sklonom.
|
|
|
|
Technické
údaje PS12
|
Hmotnosti
|
|
|
Motor -
Škoda 981 |
|
pohotovostná |
185
kg
|
|
počet
válcov |
4 |
základná
|
164
kg
|
|
vŕtanie |
72
mm |
Rozmery
|
|
|
zdvih |
75
mm
|
dĺžka
|
900
mm
|
|
objem
válcov |
1221
cm3
|
šírka
|
603
mm
|
|
stupeň
kompresie |
7,5
|
výška
|
835
mm
|
|
trvalí
výkon pri čiastočnom zaťažení |
25
kW pri 3500 lit./min
|
|
|
|
najmenší
tlak mazacieho oleja
|
0,08
MPa
|
|
|
|
obsah
nádrže na palivo
|
23
lit.
|
|
|
|
spotreba
paliva pri menovitom výkone
|
cca
15,5 lit./hod
|
|
|
Technické
údaje čerpadla
|
menovitý
výkon lit./min
|
|
1200
|
pri
dopravnej
výške Mpa
(m.v.st)
|
|
0,8
(80)
|
o
sacej
výške m
|
|
1,5
|
menovite
otáčky
|
|
3500lit./min
|
počet
sacích hrdiel 110
|
|
1
|
pocet
výtlačných hrdiel 75
|
|
2
|
najväčsia
sacia výska
|
|
7,5
|
|
|
Popis
|
Motor |
|
Blok motora je
zhotovený z
hliníkovej zliatiny. Vložené valce sú
zhotovené zo špeciálnej sivej liatiny,
sú
usporiadané v rade a tesnené medenými
krúžkami. Hlava válcov je zo sivej liatiny,
spoločná pre všetky valce. Spodné veko
motora je
lisované z oceľového plechu a je
upravené na
chladenie oleja. Kryt hlavy valcov je vylisovaný z
oceľového plechu. Piesty sú zhotovené
z
hliníkovej liatiny, sú opatrené dvoma
tesniacimi
krúžkami. Jeden je polostierací a
druhý
stierací. Piestové čapy sú v piestoch
i v
ojniciach uložené voľne a v piestoch sú
zaistené
poistnými krúžkami. Ojnice s driekom profilu "I"
sú opatrené výmennými
pánvami. |
Kľukový hriadeľ je
vykovaný z uhlíkovej ocele vcelku s
protizávažiami
a je tepelne spracovaný, staticky a dynamicky
vyvážený. Vpredu je opatrený ozubcom
pre
roztáčaciu kľuku. Zotrvačník je
zhotovený zo sivej
liatiny. Skriňa zotrvačníka je z hliníkovej
zliatiny.
Ventily zo žiaruvzdornej ocele sú visuté (OHV).
Sací ventil má
väčší priemer než
výfukový. Sú
poháňané
váhadlami, rozvodovými tyčkami z
uhlíkovej
cementačnej ocele. Je uložený v troch ložiskách
umiestnených v ľavej stene bloku motora. Jeho pohon z
rozvodu je
zabezpečený reťazou. Vačky sú
cementované,
kalené a brúsené.
Mazanie motora je
tlakové a
zabezpečuje ho zubové čerpadlo. Olej je
vháňaný ku ojničným
ložiskám,
k ložiskám vačkového hriadeľa a k čapom
váhadiel
ventilov. Steny válcov
a rozvodová reťaz sú mastené
odstrekom.
Piestové čapy, vačky, ventil a
zdvihátka sú mastené
odstrekovaním alebo
striekajúcim olejom. Tlak oleja je nastavený
poistným ventilom, zvonka prístupným.
Čistič oleja je vstavaný vo vedľajšej vetve
tlakového
oleja. Je uložený po pravej strane bloku motora. Meradlo
oleja
so značkou pre najnižšie a najvyžšie hladiny
oleja je umiestnené
na ľavej strane bloku motora. Vetracie hrdlo na kryte hlavy
válcov je pripojené na čistič vzduchu. |
Chladenie
motora je nepriame-dvojokruhové. I.chladiaci okruh je
tvorený výmeníkom tepla,
ktorý je
primontovaný ku skrini vodnej pumpy motora. Je
naplnený
nemrznúcou zmesou. Pomocou vodnej pumpy motora cirkuluje
chladiaca zmes v prvom okruhu a ochladzuje sa o steny
lamelového
chladiča druhého okruhu vo vymeniku tepla. II. chladiaci
okruh
tvori čistič vody s uzatváracím
kohútom,
upevneným v telese čerpadla, upravené veko
kľukovej
skrine, spojovacie potrubie, lamelový
výmeník a
spätné potrubie, ktoré je
pripojené na sacie
veko čerpadla. Druhým okruhom tečie čerpaná voda
cez
čistič kde sa zbaví nečistoty. Odtiaľ je vedená
do veka
motoru, kde znižuje teplotu mazacieho oleja. Ďalej
preteká
lamelovým chladičom a z neho odteká
spätným
potrubím do sacieho veka, kde je
prisávaná k
čerpanej vode. |
|
Príslušenstvo motora |
Príslušenstvo
motora tvorí
karburátor, ktorý je upevnený na sacie
potrubie
cez izolačnú podložku. Palivové čerpadlo s
čističom
paliva je umiestnené na kryte rozvodových kolies
a je
poháňané čelnou vačkou na matici
vačkového
hriadeľa. Čistič vzduchu tvorí zároveň i tlmič
sania.
Motor je osadený zapaľovacími sviečkami.
|
|
Čerpadlo |
Je odstredivé,
vyrobené
vačšinou z hliníkovej zliatiny. Teleso čerpadla a
medzikus
sú priskrutkované ku krytu zotrvačníka
motora a
tvoria tak s motorom jeden celok. V medzikuse je uložené
ložisko, ktoré zachytáva axialne tlaky
obežného
kolesa čerpadla. Ložisko je mazané mazacím tukom.
Náhon čerpadla je priamy. Hriadeľ čerpadla, na ktorom je na
drážkach uložené obežné koleso, je
vsuvne
spojený so zotrvačníkom motora. V mieste styku s
upchávkou je hriadeľ tvrdo chromovaný.
Na najvyššom mieste špirály
čerpadla je umiestnený
rozvádzač s dvoma guľovými kohútmi so
spojkami 75.
Proti spätnému vniknutiu tlaku je v telese
rozvádzača zamontovaná spätná
klapka. Pre
núdzové zavodnenie čerpadla je na saciom veku
lievik so
zátkou. Na pripojenie savíc 110 je hrdlo sacieho
veka
opatrené zavitom Rd 130x1/4".
|
|
|
Plynová vyvea |
|
Slúži
na zaplavenie čerpadla pri čerpaní vody z voľného
zdroja.
Sladá sa z vlastnej vývevy,
uzatváracieho
kohúta a spojovacieho potrubia. K prírube zbernej
výfukovej rúry motora je pripojené
vlastné
výfukové potrubie s tlmičom výfuku.
Teleso
vývevy je priskrutkované k tlmiču.
Teleso
vývevy, klapka a vidlička sú
vyhotovené zo sivej
liatiny. Mosadzná hnacia tryska je naskrutkovaná
v telese
vývevy. Na hornej časti telesa vývevy je
naskrutkovaný uzatvárací
kohút,
ktorý je spojený ťahadlom s
uzátváracou
klapkou. Zapínanie plynovej vývevy sa
vykonáva
pákou na ľavej strane nosítok. Pri
nasávaní
je výveva s čerpadlom spojená potrubím
cez
uzatvárací kohút, pri
čerpaní
uzatvárací kohút toto spojenie
preruší.
|
|
Nosítka |
Rám
nosítok je
vyhotovený z
oceľových rúrok tak, že tvorí
ochranný
rám pre agregát. Motor s
čerpadlom je uložený na pružných
lôžkach
priskrutkovaných ku konzolám
rámu. Poisťovacie úchyty, ktoré
sú
pripravené na rám nosítok,
umožňujú
pevné uloženie prenosnej striekačky. |
|
|
Palivová sústava |
|
Palivová
sústava sa
skladá z nádrže s obsahom 23l, ktorá
je
umiestnená v hornej časti agregátu.
Nádrž je
zvarená z dvoch plechových
výliskov. V
hornej časti je opatrená nalievacím hrdlom, s
uzáverom v dolnej časti držiakmi a
závitovým
hrdlom uzatváracieho kohúta s odlučovačom
nečistôt.
Ďalšia časť je palivové potrubie a
dopravné čerpadlo,
ktoré dodáva palivo do karburátora.
|
|
Prístrojová doska |
Je umiestnená po
ľavej strane
nádrže. Pomocou konzol je priskrutkovaná k telesu
kohútov. Obsahuje manometer, tlakomer mazacieho oleja,
teplomer
chladiacej kvapaliny, manovakuometer, prepínač svetiel,
skratovacie tlačivo magneta a osvetlenie. Na prednej strane
prístrojovej dosky je upevnený typový
štítok striekačky (agregátu). |
|
|
Elektronická výbava |
Skladá sa z dynama
12V/150W s
regulátorom, z vysúvateľného
svetlometu (na pravej
strane nosítok), z osvetlovacej svietelne,
prepínača
svetiel, skratovacieho tlačidla na prístrojovej doske a
zásuvky pre pomocnú svietelňu.
|
|
|
|
|